Fortsättning april 2020




Trassel för seglare pga stängda gränser i Coronans kölvatten



En holländsk vän köpte nu under april månad en Grand Banks som ligger i Norge, försäljningspriset var satt i norska kronor. Han följde med stort engagemang den norska kronans utveckling mot hans euro och slog till när den var totalt under isen. Han gjorde säkerligen en alldeles utmärkt affär - men - hur ska han få hem båten till Holland?? Med karantänsbestämmelser och stängda gränser. Allehanda mer eller mindre sinnrika teorier har presenterarts.
För eller senare kan han segla hem med sitt stolta skepp, men när? I höst? 2021?

En bekant har med sin Bavaria 30 seglat från Sverige över Atlanten, genom Panamakanalen, genom Stilla Havets övärld, ligger nu på Maldiverna, i huvudsak med olika besättningar.
Han ligger på svaj, får inte gå iland. Platserna han planerat att besöka under den vidare seglatsen hem till Sverige har alla stängda gränser. Den enda utvägen han kan se är att ensam, non-stop via Goda Hoppsudden segla de 11.000 nm till Sverige. Godahoppsudden under södra halvklotets vinter. Beslutet att genomföra denna plan är taget.
När dessa rader skrivs, en av de sista dagarna i april, har han avgått. Oj...

Via seglarvänner, ett finskt par med en Sparkman & Stephens design som övervintrat i Grekland, får vi veta följande. En irländsk båt de kommit i kontakt med seglade non-stop från Indien till Grekland via Suez-kanalen som är öppen. Nästa steg är att från Grekland segla vidare direkt hem till Irland.
Med Röda Havets frekventa och friska / hårda nordvindar är det knappast over-the-top att tvingas non-stop segla, inte kunna stanna till för att få vila.
Dessutom genom Pirate Alley - Afrikas horn, Yemen, Somalia, Socotra osv.

Att vi ombord på mv Bess Safari ligger där vi ligger känns plötsligt som A Walk In The Park.
Franeker trekvaart i Harlingen ett stenkast och en sluss från Waddenzee
Van Harinxmakanaal vid slussen Hiddessluizen, Harlingen