Maj 2022




Vi lämnar KDY i Tuborg Havn och seglar norrut genom Sundet till Helsingborg där vi blir liggande under två veckor (!) därför att skeppsvovven vill ha riktigt lugnt väder och då framför allt låg våghöjd. Tidigare var tio dagar i Delfzijl för några år sedan då vi väntade ut kulingar på Nordsjön rekordet för lång tid i hamn.
Norra hamnen i Helsingborg är så orolig med sin eviga svinga att Estrella verkade vänja sig vid att båtens rörelser inte är farliga...

Trevliga Donsö blev Bohusläns första hamn. Där trivs vi, det är något positivt, redigt med atmosfären. Besök av en av Eriks kusiner med make - fin dag!

På Marstrand blir vi liggande mitt i Marstrand Big Boat Race. En observation vi gjorde vara att samtliga segel, förutom nylonet, måste vara svarta. Samma gäller för besättningsmännens, såg en besättningskvinna, outfit - kolsvart. Siktade någon klädd i grått - blev han tagen på allvar?

Spårvagnen eller Hamnfärjan 2 är den gulliga lilla marstrandsfärjan som syns på bild här intill. I slutet av artonhundratalet började professionella roddare ro passagerare och gods mellan Koön och Marstrandsön.  Hamnfärjan 1 sjösattes 1913 och ersatte därmed roddarna. Hon var batteridriven - inget är nytt under solen. 1948 ersattes ettan av den större Hamnfärjan 2, byggd i Kungsviken på Orust, även den eldriven. När tvåan togs ur bruk 1985 hade hon transporterat cirka åtta miljoner resenärer. Kungälvs kommun ville skrota henne vilket initierade bildandet av Färjans Vänner i Marstrand som köpte och gav henne en omfattande renovering. 1999 var hon åter redo att användas, 2013 k-märktes hon av Statens Maritima Museer. Idag går det att hyra Spårvagnen för turer i Marstrands hamn och Albrektsunds kanal.
Nämnas kan att 1965 byggde och levererade Harry Hallberg P-28 nr 211 s/y Bess till familjen Omming. Vid femtioett års ålder det vill säga 2016 k-märkets även hon.

Oxholmen utanför Lyckorna blir vår första naturhamn sedan hösten 2019, Kråkelund mellan Västervik och Kalmar var den senaste. Hösten 2019 då vi var på väg söderut till Nederländerna via Danmark, Tyskland och Nordsjön. 2020 och 2021 seglade vi som bekant på kanalerna, inga naturhamnar.
Att åter ligga på svaj är härligt!

Nota bene! I samband med svajankringen sjösatte vi jollen för att ta oss in till land och rasta vovven. Snurran hade inte använts på ett par år, ville inte starta, inte den minsta antydan till tändning. Efter en del mekande går den nu åter bra. En påminnelse om att mekaniken fungerar bättre om den regelbundet andvänds.

Vi går en farled som för oss är ny. Från Koljö fjord, nord Flatön, ost Skaftö, syd och ost Bokenäset. Oerhört vackert, smalt bitvis riktigt smalt, strömt bitvis rejält strömt med praktfulla strömvirvlar. Ojoj - den leden glömmer vi aldrig! Svajankrar i den skyddade viken vid Tjuvsund för att under några dagar få skydd för några prognosticerade blåsväder.


Tidigare års
reseberättelser

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December
Bess Safari i Norra Hamnen, Helsingborg
Trevliga Donsö i kvällssol
Bess Safari i Marstrand
Marstrands Spårvagn!
Marstrand Big Boat Race 2022
Nålsögat, Marstrand - håll in magen för att komma igenom!
Lotsbåten Marstrand
Till ankars i Tjuvsund i vöntan på blåsvädret. Och regnet.
Den lille söte krabaten i strandkanten haltar, måtte skadan läka