Tidigare års
reseberättelser

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December
September 2022




I slutet av augusti går vi till finfina Bohus Malmön. Där ligger vi under en vecka, till början av september.
Det lilla samhället nere vid hamnen är oerhört gulligt - vilken mängd pittoreska hus!
Veckan vi ligger vid Bohus Malmön blir riktigt, riktigt trevlig. Vi är en av få gästbåtar, lugnt och fint, sensommarvädret visar sig från sin absolut bästa sida och från affären får vi färskt morgonbröd. Tiden använder vi till att förbereda Bess Safari inför vintervilan. Konserverar generatorn och jollens snurra, städar, plockar och så vidare.

En synopsis av årets säsong.
Vi embarkerade i Nederländerna den 1 mars, debarkerade på Orust den 10 september det vill säga vi har varit till sjöss under drygt ett halvt år. Via holländska kanaler gick vi från Leeuwarden till Delfzijl vid floden Maas, ut på Nordsjön, uppför floden Elbe, NOK (Kielkanalen), Danmark, till Helsingborg som blir vår första svenska hamn sedan 2019.
Vi tillbringade en hel del tid i Bohuslän och Norge mellan yttre Oslofjorden och Lindesnes. Vi fann flera för oss nya, fina ankarplatser.
En av flera höjdpunkter var att återbesöka de fantastiska danska öarna i Smaalandsfarvandet. Vi seglade mellan dessa favoritöar under april då hamnarna var helt tomma eller möjligen med en ytterligare gästbåt.
En hamn med totalt annorlunda karaktär vi gärna återvänder till är Tuborg Havn i Köpenhamn. Den drivs med bravur av KDY.
Ur meteorologisk synvinkel fick vi det bästa vädret mot slutet, innan dess mer eller mindre ostadigt och med ideliga blåsväder.
Ett flertal minnesvärda möten med både två- och fyrbenta vänner. Henka och Lena på Nordkoster, dessutom vid tvenne tillfällen. Holländska seglarvännerna Jaap och Ali vilka vi lärde känna under åren i sydeuropa mötte vi i en norsk vik. Valpen Sara och Estrella lekte intesivt i Bossvika, likaså jämnåriga yorken Tassen på Skjernöya med flera, med flera.

Säsongens sista seglats går till Vindön där hon under vintern ska få ligga i en uppvärmd hall. Nota bene att det är första gången sedan vintern 2011/12, det vill säga för elva år sedan, som vår båt vintervilar i Sverige. Under det senaste dryga decenniet har vi som bekant legat i Portugal respektive Nederländerna.
Vi ägnar ytterligare några dagar åt att förbereda Bess Safari för husse och mattes bortvaro, därefter reser vi hem till Östermalm.

På terra firma i kungliga huvudkommunen är det positivt att återse vår trivsamma våning, träffa vänner, gå på middag mm. På samma gång avundas man dem som fortfarande är ute till sjöss...

I slutet av september besöker vi Bess Safari under en helg. Härligt att återse henne!
Varvets tekniker har påbörjat vissa arbeten. Som ett exempel upphörde bränslereningssystemet, ESI fuel polishing, att fungera i början av september. En kondensator hade gett upp andan, ny är beställd.

Bara att ta en sväng i varvets hamn är ett nöje. Flera Vindöbåtar i nyskick, två 12:or byggda i trä - även de i nyskick, en kavalkad av orustbyggda båtar mellan tjugo och sextiotvå fot etc.
De flesta har svensk hemmahamn, naturligtvis några norska, en australiensisk, tyska, holländska, brittisk och så förvånansvärt många från Schweiz. Vad det gäller nationaliteter har vi under hela säsongen gjort reflektionen att vi mött så påfallande många båtar under holländsk och schweizisk flagga. Seglare från dessa länder verkar ha upptäckt skandinavien.
Bohus Malmöns kyrka i sol
Bohus Malmöns kyrka nattetid
Bohus Malmöns marina under lågsäsong