Reseberättelser

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011
April 2018



Bränsleförbrukning

Vi har fått en del frågor om vår nya trawlers bränsleförbrukning. Huvudmotorn är en långslagig John Deere 4045AFM85, ur 4,5 liters slagvolym tar vi maximalt ut 180hp. Här följer en genomgång:

  800 rpm 1,4 l/h 3,8 kn
  900 rpm 1,6 l/h 4,4 kn
1000 rpm 2,1 l/h 4,9 kn
1100 rpm 3,8 l/h 5,3 kn
1200 rpm 4,3 l/h 5,6 kn           
1300 rpm 4,7 l/h 6,2 kn
1400 rpm 6,0 l/h 6,4 kn
1500 rpm 8,0 l/h 6,7 kn
1600 rpm  10 l/h 7,0 kn

Maximala varvtalet är 2400 rpm, vi har inte mätt några värden över 1600rpm. Som alltid med båtar eller bilar stiger förbrukningen påtagligt vid högre varvtal / hastigheter.
Vi tenderar själva att låta vår John Deere arbeta på 1300 rpm vilket ger 0,75 l/nm

PS Någon annan ombord tycker att denna uppställning är nördig... DS



Till Skandinavien - sex år sedan senast

Efter en frostig natt förbereder vi vår avgång från trevliga Laboe. Hans-Christian, Hans-Eriks son och tillika hamnkapten, ordnar fram färskvatten åt oss. På bryggorna är vattnet avstängt pga frostrisken.

Senast vi seglade i skandinaviska vatten var mars - maj 2012, då med vår underbara Najad 511 Bess Safari Too. Nu, sex år senare, stävar vi med vår nya båt, vår även den underbara Selene 42 Europa Bess Safari, nordvart över Kieler Bucht.
Första danska hamn Bagenkop nära Keldsnor vid Langelands södra udde.
Vidare upp längs Langelands västkust, in i den smala muddrade rännan förbi Marstal, rundar södra Strynö, ny muddrad ränna som passerar Rudköbing, natthamn i ett öde Lohals nära Langelands norra udde.
Sikten under dagen 250 till 1000 meter. Bess Safaris nya Simrad 4G bredbandsradar är vi mycket nöjda med, duktig på att hitta exempelvis farledsbojar, fin på bland annat korta avstånd.
Den grunda farleden vi nu gått i hade fungerat med Najadens köl, men med Selenens en meter mindre djupgående ökar inte hjärtfrekvensen när rorgängaren ser ekolodet. Skönt.
Efter natten i Lohals korsar vi den stora farleden som leder genom Stora Bält, stävar ut på Smaalands Farvandet och vidare till Femö där vi är säsongens första gästbåt. Återigen.
På Femö blir vi kvar ett par dagar, kulingvarning, när detta nedtecknas har vår vindmätare visat 16 m/s.



Att segla senvinter / tidig vår

Att segla vid den här tiden av året har en speciell charm, oss passar det bra. Vissa praktiska spörsmål måste man dock vara medveten om.

En uppenbart viktig sak är en bra och pålitlig värmeanläggning. Vi har en värmepanna från holländska Kabola, att jämföra med en oljedriven villapanna. Den är byggd för att vara på 24/7 månad efter månad, drivs med dieselolja men behöver även 230V för bland annat cirkulationspumpen. Varmvattnet cirkulerar i åtta radiatorer placerade runt om i båten. Radiatorn i våtutrymmet är utformad som handdukstork, även maskinrummet är uppvärmt.

Möjligen mindre uppenbart är tillgången på vatten, bränsle och el.

Beroende på frostrisken är vattnet på bryggorna avstängt. Vi har vid ett par tillfällen fått färskvatten via långa slangar dragna från exempelvis ett klubbhus våtutrymme. I bland kan man få låna slang, ibland måste man komplettera med egen. Utrusta dig med vattenslang(ar) och slangkopplingar!

Bess Safari hade vid avgången från Leeuwarden 2,8 kbm bränsle i sina tankar det vill säga själva klarar vi oss ett bra tag utan att bunkra. Behöver man tanka kan det vara trassligt. Hittar du överhuvud taget en öppen mack? Om du hittar en öppen, hur har omsättningen varit under det senaste halvåret? Gammalt bränsle med kondensvatten?

El på bryggan. Varierar från hamn till hamn. Allt i från helt avstängt till påslagen 230V 4A / 6A / 16A.



Femö - Sverige

Femös trevliga kvinnliga hamnkapten vinkar av oss. Hon är nytillträdd, Bess Safari är hennes allra första båt, tror att vi var rätt okomplicerade, mjukstart för henne.

Från Femö går vi vidare över Storströmmen och under bron, därefter genom Bögeströms pastorala idyller. Under sjömil efter sjömil grunt, ofta 2 - 2,5 meter, lägsta djup vi registrerade var 1,9.

Fakse Bugt - djupt - nåja - allt är som gängse relativt, här i Danmark likställs tio meter med Stilla Havets Marianergrav...
I Rödvig möter vi Marys kusin Mirja, väldigt trevligt.

Korsar Köge Bugt, numera trist nog associerad med en amatörbyggd u-båt, dubblerar Drogden, hoppar denna gång över  trevliga Köpenhamn där vi planerat att åter (senast april 2012) lägga oss i Christians Havn.
Orsaken till att vi avstår från den danska huvudstaden  är att i denna del av Danmark finns för närvarande en parasit som attackerar både hundar och människor, diarré och uppkastning.

Natthamn i Helsingborgs Norra Hamnen. Detta är vår första svenska hamn på sex år. Senast var våren 2012, sedan dess har vi seglat i Norge, Shetlandsöarna, Orkneyöarna, Skottland, Irland, Cornwall, Frankrike, Spanien, Portugal, Holland och Tyskland.
I Helsingborg blir vi kvar några dagar beroende på frisk / hård vind / liten kuling /styv kuling. Här tar vi för första gången färskvatten direkt från bryggan, påslaget för endast ett par dagar sedan.



Kattegatt

Stävar förbi Viken, Mölle, rundar Kullen, över Skälderviken till trevliga Torekov.
För oss som är i den åldern att vi gick i skolan även på lördagarna associerar vi Kullen till Kullamannen, TV-serien för barn vilken utsändes i monokromt format.

Vi lämnar Torekov med två sjömils sikt. Snabbt kommer dock dimman och under de sjuttiofem milen till Donsö i Göteborgs södra skärgård ser vi 100-500 meter.

I Donsö vaknar vi påföljande morgon med tjugofem meters sikt - bestämmer oss för att ligga kvar, inte som planerat fortsätta till Marstrand i dag.
Våra vänner Henka & Lena lägger vänligt om dagens planerade bilresa och besöker oss ombord - väldigt trevligt! Henka är barndomsvän med Erik.















xxxxx





Ett ensligt Bagenkop en av de första dagarna i april
Bagenkop. Bess Safari, lotsbåten och några holländska sportfiskare med trailerbåtar var de som stod för aktiviteten
Lohals på Langeland - folktomt
Femö - under semestertid överbelagt
Bess Safari i förgrunden, Dunkers Hus i bakgrunden, Norra Hamnen, Helsingborg
Fortsätter på ny sida ...
Vårat normaltillstånd under fem dygn, +5 grader och dimma, Donsö
xxxxxxx