Reseberättelser

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011
Någon verkar fylla år...
ARC Europe-båtar efter målgång i Lagos.
Juni 2014


ARC

World Cruising Club arrangerar ett flertal rallies, på svenska ungefär eskaderseglingar. Från UK till Portugal, jordenrunt mm.
Den mest kända startar från Las Palmas i slutet av november, målgång i Rodney Bay på St Lucia, kallad ARC, Atlantic Rally for Cruisers, se under fliken Reseberättelser november - december 2012 samt www.worldcruising.com

För hugade seglare som önskar deltaga i en eskader till Europa finns ARC Europe. Start från två olika positioner, dels Chesapeake på den amerikanska ostkusten, dels Nanny Cay på Tortola BVI. De båda flottorna möts på Bermuda, seglar sedermera gemensamt till Azorerna, målgång här i Lagos.
ARC Portugal startar i Plymouth på Englands sydkust, målgång i Lagos under slutet av juni.

Efter denna exposé, till tilldragelsen i närtid. I förrgår fick katamaranen Tosca line honours i ARC Europe 2014 - gratulerar! Därefter har under de gångna två dygnen båt efter båt droppat in, i skrivande stund har vi runt ett dussin ARC Europe båtar bredvid oss. Snart målgång för ARC Portugal.

Midsommar

Midsommar är i stort sett okänt här nere i sydeuropa. Själva firade vi dock tillsammans med en ytterligare svensk seglare, ankrade på den portugisiska floden Rio Arade. Flera sorters direktimporterad svensk inlagd sill, färskpotatis, gräslök, jordgubbar i stora lass med flera traditionella komponenter.


Över viken

Vid lunchtid på midsommardagen  lättade vi ankare, satte fullt ställ och lade ut en kurs över viken. Halvvind 4-6 m/s, 5-7 knop, färre delfiner än vad vi hoppats på  kompenserat av tvenne valar (tror vi), betydligt  mindre trafik än väntat, hela sträckan i sällskap med en av ARC Europe-båtarna som i den lätta vinden fuskar med gennacker...

Dubblerar Cabo Trafalgar, en av världens mest kända uddar.
Vid Bajo de los Cabezos, ett grundområde, berättade seglarvänner att de för några veckor sedan haft en så kallad standing wave, en mur av vatten, om två meter vilket givit dem huvudvärk i storleksklass raketmotor. Själva hade vi en småskrynklig vattenspegel kompletterat med en extra skjuts ström i rätt riktning.

Därefter Tarifa, där vindhastigheten sägs överstiga 15 m/s under 300 av årets dagar, schangdobelt tycker windsurfarna...ehhh...!

Estrecho de Gibraltar, eller Gibraltarsund som vi säger i fäderneslandet, här fick vi stuva undan läsplattorna, ett av jordens mest trafikerade farvatten, det gäller att vara redig.
Girar in i Algecirasbukten, eller Gibraltarbukten som engelsmännen säger, höghastighetsfärjor kors och tvärs, containerfartyg, oljetankers, Sport Fishermens med skogar av spön på jakt efter tonfisk - intensivt!  Men - ta dah! - på andra dagens eftermiddag når vi vår destination, La Línea de la Conceptíon. Det innebär med andra ord att vi lägger till i spanska Marina Alcaidesa några hundra meter från gränsen till Gibraltar. Vi får en mycket bra plats där vi från cockpit sitter på första parkett vad det gäller utsikt över The Rock, den mytomspunna Gibraltarklippan. Dagtid dränkt i sol, nattetid fasadbelyst (kan man säga fasadbelyst om en klippa?).


La Línea

La Línea de la Conceptíon, eller i dagligt tal La Línea, är en spansk stad precis vid gränsen till Gibraltar, cirka 65000 invånare. Gränsen är belägen vid en smal, låg landtunga. Tvärs denna landtunga, på Gibraltars sida av gränsen, ligger flygfältets start- / landningsbana.
Första delen av stadens namn syftar på gränsen, den andra på jungfru Marias konception.
Genom tiderna har många spanjorer arbetat i Gibraltar, dock med ett uppehåll 1969 till 1985 då en dispyt mellan länderna stängde gränsen. Vi minns själva 1984 och 1985 då vi med seglarvännen Göstas HR38 Carolina seglade till Gibraltar, då var sjö- och luftvägen de enda sätten att ta sig dit, landvägen var stängd.
Invånarna i La Línea exporterar frukt och grönsaker till Gibraltar, arbetar med kork och har en militärgarnison.


The Rock

Kort promenad till gränsen, enkel gränspassage. Observera dock att kommer du med bil kan det vara en tålamodskrävande upplevelse. Apostlahästarna tog oss vidare i rät vinkel över flygfältet in till Gibraltars stad.
Som tidigare nämnts besökte vi i mitten av 1980-talet Gib´med båt. Sedan dess har en hel del förändrats för fritidsbåtar.
Ett uppfräschat Marina Bay finns kvar som tidigare, på miniatyravstånd från flygplatsen. Vi minns väl att väckarklockor icke gjorde sig besvär, hörselskydd av god kvalitet hade däremot  en funktion att fylla.
På Sheppard´s Marinas gamla bopålar vilar nu Ocean Village Marina, förtöjningsplatser, bostäder, restauranger etc. Tillkommit har Queensway Quay Marina ett stycke söderöver.

xxxxxx















xxxxxxx
Herrgårman vid övergången av Gibraltars flygplats
The Rock
Staty över spanska arbetare som dagligen passerar gränsen för att få sin utkomst i Gibraltar, La Línea
xxxxxxxxx
Allvarlig dramatik


Våra amerikanska seglarvänner Bob & Suzanne har en kajplats i Queensway. Under några dagar lämnade de den för en seglats till nordafrika. På tillbakavägen till Gib´ bestämde de sig för att stanna en dag längre än ursprungligen planerat i sista afrikanska hamnen. Det var tur. Den kvällen de enligt första planen  skulle återvänt till sin plats i Queensway fattade grannbåten eld. Se nedanstående filmer på YouTube.



Branden i Gibraltar 1
Branden i Gibraltar 2