Elektrisk kokplatta

Vi lagar huvuddelen av all mat på elektrisk kokplatta. Undantagen är de vi tillreder i microvågsugnen (230V) eller konventionell ugn (gasol). Grundorsaken till detta är att spara på gasolen, då det i vissa länder kan vara svårt/omöjligt att byta/fylla tuberna.
Kokplattan 2000 W, micron 1250 W samt vattenkokaren 1100 W drivs när vi inte har tillgång till landström utmärkt via vår inverter på 2500 W. Är nu, med mycket gott resultat, inne på vår tredje säsong med detta system.
Använde i början en traditionell elektrisk platta, men bytte i fjol till en induktionshäll. Huvudskälet till detta byte är att hällen värmer fortare, minskad energiförbrukning. En nackdel med hällen är att alla kokkärl inte fungerar på den, kontrollera kärlens märkning.
Hällen är placerad ovanpå den vanliga gasolspisen, vilket gör att även den blir kardanupphängd. Under gång är den fastspänd med två webbingband. Tyvärr är den inte utrustad med kokkärlshållare.
Helst hade vi haft hela enheten spis/ugn driven av 230V, ingen gasol.


Lupp

Vid arbeten med fysiskt små detaljer är en lupp ett oumbärligt hjälpmedel. Exempelvis när Du med instrumentmejsel skall dra åt skruvarna på solglasögonen, et cetera.
Luppar finns med väldigt varierande kvalitét, allt i från de med fantastisk optik och integrerad belysning (tand- och sjukvård) till enkla för ett par hundralappar. De på bilden är inhandlade på Clas Ohlson, duger alldeles utmärkt.


Sol och hetta

I bland annat södra Europa står solen högt, under sommarmånaderna är temperaturer runt 35-40 grader vanliga. Både vi människor och båten måste skyddas. Skugga är nödvändigt.

Biminitopp. Ett grundläggande solskydd, vi skulle inte drömma om att vara utan.

Vi har i förliga delen av sittbrunnen fasta rutor. En soft-topp med partier av transparent plast kompletterar. Under sommarmånaderna fäster vi mesh, ett slags finmaskigt nät, framför rutorna, se fotografierna. Det skänker ytterligare välbehövlig skugga i cockpit, är semitransparent, vi kan se genom det,  om än naturligtvis inte lika väl som utan. Rekommenderas.

Luftkonditionering. Innan seglingen hit, fortfarande i Sverige, var vi tveksamma till AC. Bland annat av det skälet att anläggningarna tar upp en hel del utrymme, dessutom strömåtgången.
Vi har tre anläggningar, i salongen, ägarhytten och gästhytten. De skänker en underbar svalka! Fantastiskt! Dessutom avfuktas luften, inte någon större fördel här i sydeuropa där luftfuktigheten är relativt låg, ofta 30-60%, däremot skönt i tropiskt klimat med hög luftfuktighet. I praktiken använder vi dem inte när vi ligger på svaj eftersom elverket då måste köras kontinuerligt, däremot flitigt vid tillgång till ström från land. En liten extra knorr är att anläggningarna kan reverseras, dvs ge värme, när det är aktuellt.
Känner bland annat till två svenska 40-fots segelbåtar som installerat en AC-enhet i respektives ägarhytt.
Om Du skall segla på värmen, överväg luftkonditionering.



Tum-mått

I stort sett alla skruvar, muttrar etc etc ombord har mått enligt metersystemet. Men som sagt, inte alla.
Häromdagen skulle vi skära i ett nytt uthal för storseglet, upptäckte då att schackelns skruv som öppnas med insexnyckel hade - tummått.  Det finns, vad vi vet, några enstaka ytterligare ställen i båten där det är likadant.
Ombord finns fasta nycklar och insexnycklar med tummått. Det är inte onödigt. Rekommenderas!




Snurrans bränsleanslutning

En utombordsmotor till jollen har många, det helt dominerande bränslet för dem är bensin. Förutom de allra minsta har de en anslutning för bränsleslangen till den externa bensintanken. När snurran är ur bruk sitter den ofta på aktre pulpiten, utsatt för väder och vind, saltvatten, damm etc. Med en i allmänhet oskyddad bränsleanslutning.
Har i handeln inte hittat något skydd, så här gjorde vi ett närodlat dito:

Tog en bit krympslang som träddes på anslutningen, värmde med värmepistol så att slangen snyggt och prydligt krympte och formade sig efter anslutningen, den yttre änden förslöts med tape. Det var lika enkelt som det låter, se vidare fotografierna här bredvid.

Att sätta värmepistolen mot en anslutning med bensin är naturligtvis direkt farligt. Det vi gjorde var att använda en gammal redan avmonterad  anslutning. De flesta har kanske inte det, montera då loss den befintliga, se till att ingen bensin finns kvar, tillverka skyddet enligt ovan.

Har nu under några månader använt skyddet, det sitter problemfritt på plats trots ett flertal kulingar med storm- och i ett fall orkanbyar.

Designat skyddet har Mary, producerat har Erik. 



Tillbaka till början av avsnittet Praktiska tips
xxxxxxxxxxxx
wwww