1-4 september
Seglatsen sydvart tar oss till Nazaré, en fiskehamn (surprise) med liten marina. Marinan och hamnområdet är deprimerande. "Hamnkaptenen" regerar sitt kungadömme på ett vis som knappast inspirerar seglaren till återbesök.
En större skogsbrand härjar inte långt ifrån oss. Himlen inåt land är märkligt mörk. På morgonen är båten täckt med ett lager aska!
En franskflaggad Oyster i vår storlek avgår, men vänder snart tillbaka. De skulle gå norrut där sikten är kraftigt nedsatt, på grund av branden.
Vi har aldrig IRL upplevt något liknande.
Även södra Spanien lider av en omfattande skogsbrand i närheten av Marbella. Via media och vänner i området får vi rapporter.
Canahão da Nazaré är en djupgrav mellan Nazaré och ett naturreservat bestående av ett antal öar, där Ilha da Berlenga är den mest namnkunniga.
Spöklikt ser vi fortet Forte de São João Batista tillsynes sväva i luften. Resten av Ilha da Berlenga, och övriga mindre öar, döljs av askmolnet. Fortet byggdes 1502 av munkar som tröttnat på att deras kloster plundrades av pirater.
Rundar Cabo da Roca. Mellan Cidadela de Cascais och Forte de Santo António da Barra går vi in i bukten där Marina de Cascais är belägen.
Marinan är tveklöst upmarket med många eleganta events, gästande kungligheter etc på sitt CV. Bland annat kan nämnas att America´s Cup World Series startade här i augusti 2011. Det är härligt att återkomma till "civilisationen".
Cascais utvecklades under senare delen av 1800-talet till en fashionabel semesterort, då Portugals kung konverterade Fortaleza da Cidadela till monarkins sommarresidens,
Vi får ett kärkommet rendez-vous med Janne & Kate & Charlotte samt Pelle & Ulla. Vi har kanske inte befunnit oss på galaxavstånd från varandra, men samma hamn underlättar sundowners (portvin, naturligtvis) i cockpitarna.
Dagarna har den senaste tiden varit riktigt heta. En nyhet är att nu även kvällar och nätter är härligt varma.
5-8 september
Det dreamteam, Bess Safari Too, Solit, Loupan, som följts åt sedan 23/7 i A Coruna, det vill säga runt en och enhalv månad, kommer snart att skiljas åt. Vi seglar vidare mot Lagos på Algarvekusten. De andra mot ARC-starten i Las Palmas.
Sista dagarnas tillsammans får Platinum Quality!
Hyr privat minibuss med chaufför/guide. Fernando kör, berättar, ordnar biljetter bredvid de monumentala köerna, väntar på oss. Tutti!!
Palatset Pena samt parken runt detsamma är två separata världsarv på UNESCOs lista. Detta färgstarka och drömlika slott byggdes under 1840-talet av den tyska arkitekten baron Eschwege till kung Ferdinands specifikation. Syftet var att få ett kärleksnäste till kungen och hans drottning Maria.
Walt Disney har besökt palatset, inte svårt att se hur han fått inspiration till sina slott. Men det här är alltså ett tvättäkta sagoslott, The Real Thing!
Staden Sintra är ett ytterligare världsarv. Urcharmig. Palácio Nacional de Sintra byggdes under 1300-talet av kung João, som bodde där med drottning Philippa. Palatset har sedan dess tjänat som sommarresidens åt Portugals kungar. Palatsets köks två 33 meter (!) höga skorstenar är ett känt landmärke.
Turen avrundas med Cabo da Roca, fastlandseuropas västligaste udde.
Våra vänner väntar på ett väderfönster för skuttet till Madeira. Några riktigt naughty orkanrester snurrar runt ute på Atlanten. Mary & undertecknad tillönskar dem all lycka med de kommande, spännande månaderna.
Oavsett hur mycket vi uppskattar Cascais känner vi dock att det börjar bli time for a change (det är väl så presidentkandidaterna i det stora landet brukar säga?). Tar farväl av Janne&Kate&Charlotte på Solit och Pelle&Ulla på Loupan. We´ll meet again!
Tar oss de cirka 5 (fem) nm till marinan i Oeiras. Kanske inte riktigt till terra icognita. Vasco da Gama, Columbus och de andra pojkarnas ställning är ohotad.
9-12 september
Fortsätter uppför floden Tejo. Det är en upplevelse att från sjösida se Lissabon på Tejos norra strand. Passerar bland annat Torre de Belém, Padrão dos Descobrimentos och Ponte 25 de Abril.
Torre de Belém byggdes mellan 1514 och 1519 under kung Manuel 1. Det var en försvarsanläggning för Lissabon. Nu på UNESCO's världsarvslista.
Padrão dos Descobrimentos, monument över de portugisiska upptäckterna och dess hjältar, byggdes under Salazarregimen inför värdsutställningen 1940.
Ponte 25 de Abril, eller 25:e aprilbron, tidigare Ponte Salazar, byggdes 1962 till 1966. Till utseendet har den likheter med Golden Gate.
Parque das Nacões är den stadsdel vilken byggdes för Expo 98. Vi lägger oss i områdets marina, där vi blir mycket väl mottagna av ett par marineros och flickorna på kontoret.
Vi befinner oss nu mycket nära den del av Tejos delta som är naturresevat.
Det är ett viktigt övervintringsställe för fåglar. Bland mängden av arter kan flamingo nämnas.
Under vattnet huserar exempelvis ål, rocka och sjöhäst.
Arkitekturen i Parque das Nacões måste ses. Tänker inte ens försöka beskriva med ord. Mycket är vackert, en del tar andan ur betraktaren. Portugals paviljong ritades av Álvaro Siza Vieira.
Områdets akvarium, ett av värdens största, är fantastiskt. Ett av deras specialevents är "Sleeping with Sharks"...
De centrala äldre delarna av Lissabon finner vi mycket vackra och charmiga.
Vi åker spårvagn och förundras över hur den far fram på smala, riktigt smala, gator och dess förmåga att klättra upp för stadens branta backar.
Elevador de Santa Justa är en hiss, Lissabon är kuperad, som invigdes 1902, nu ett nationalmonument.
Castelo de São Jorge har anor från 200-taler före Kristus. Det förblev ett kungligt residens till 1500-talet, skadades i den stora jordbävningen 1755.
Mosteiro dos Jerónimos, är ett kloster på UNESCOs världsarvslista. Det härstammar från 1500-talet, byggdes under en tidsrymd av 100 år. Klostret klarade den stora jordbävningen, men skadades av fransmännen när Napoleons trupper invaderade.