Maj 2019
Månaden inleds med att vi hyr en Mercedes, lämnar Bess Safari i trygga Laboe och med lätt packning bilar till Stockholm för att närvara vid vår väns begravning.
Sorgligt, väldigt sorgligt, värdigt. Svårt att finna ord som inte blir platta.
Danmark
Väl tillbaka ombord efter Stockholmssejouren avgår vi i lugnt väder mot Danmark, närmare bestämt till Langeland. I Rudköbings hamn tas vi emot av en trevlig prick som under sitt yrkesverksamma liv varit skeppare på fiskebåtar vid östra Grönland och Alaska (jfr tv-serien Dödlig fångst, originalets titel Deadliest catch). Numera går han bara ut i lugnt väder...hmmm...tydligen fler som ändrar sig med tiden.
Vädergudarna har med förlov sagt inte varit samarbetsvilliga men med hjälp av ett par väderfönster tar vi oss till Klintholm på den danska ön Mön. Nära hamnen ligger Möns Klint, de 128 meter höga kritklipporna som kan sägas vara danskarnas svar på Dovers vita klippor.
Dimmornas hav
Därefter anländer dimmorna - ta dah! Dag efter dag efter dag. Under en dag med lugn vind går vi över till Ystad. Framför allt när vi i rät vinkel korsar den tungt trafikerade trafiksepareringszonen, sikten är runt 100 meter, är vi för att uttrycka det milt koncentrerade på radarskärmen och AIS-ekona.
De båtar som gör samma seglats - jodå, de finns - utan radar och AIS, hur ser deras kosekvensanalys ut? Suicidbenägna? De är oansvariga.
Åter i svenska vatten - hemmavatten
Ystad blir vår första svenska hamn. I Nya Rådhuset passar vi på att rösta i EU-valet.
Vid Sandhammaren förlovade vi oss 1989, nu rundar vi i tjocka. Skillinge en natt, tjocka (javisst - det börjar bli tjatigt) över större delen av Kommisatlanten eller Hanöbukten som det står på sjökortet, trevliga och originella Utklippan, södra Kalmarsund till Kalmar.
I Kalmar träffar vi bland annat vänner från det inre av Småland och en vän med decenniers tjänst på lotsstationen. Kalmars lotsar - i gott väder går de flesta fartygen öster om Öland, i dåligt vill många söka skydd i Kalmarsund, med andra ord - ju sämre väder desto mer arbete för lotsarna och båtsmännen.
Kråkelund blir vår första svenska skärgårdshamn på ostkusten sedan april 2012 då vi med Najad 511 Bess Safari Too just lämnat Biskopsudden på Kungliga Djurgården för att segla till bland annat Spanien och Portugal.
Alla de vikar vi ankrar i, farleder vi går i väcker så många minnen från både barndommen och senare år att man blir vemodig.